2011-11-22 | 15:52:40

En Lång Resa

Da var mitt visarun och Ikeabesok avklarat. Jag borjade i tisdags for en vecka sedan med att ta nattbaten fran koh Tao over till Chumphon pa fastlandet. Darifran var det en lokalbuss pa 8 timmar till bangkok som gallde. bussen skulle komma fram till bangkok nagongang mellan 3 och 4 pa eftermiddagen och jag var tvungen att vara pa en viss adress i bangkok klockan 17 for att jag hade bokat en plats pa ett visarun foretag som skulle ta mig till Laos.
For att vara garanterad ett double entry som jag ville ha ar det bast att aka med ett speciellt visarun foretag sa det var alltsa vad jag bokat i Bangkok. som tur var kom bussen till bangkok klockan 3 och det tog mig en timme i taxi med all trafik men jag hann.

Nar jag kom till deras office hade dom redan fixat med alla papper och allting sa det var bara for mig att skriva pa lite har och var. Klockan 17 var alla som skulle med samlade, det var ungefar halften asiater och halften vasterlanningar. Jag trodde vi skulle aka buss men till vart forfogande hade vi istallet 2 stycken minibussar. Jag var sist fram sa hon pekar pa en bil at mig och hon pekade aven pa ett speciellt sate jag skulle sitta pa aven om det fanns typ 3 andra lediga. I min bil var bara asiater, perfekt tankte jag :C och till pa kopet satter chaffisen i en asiatisk film med hemsk musik! Och allt detta var nar vi fortfarande stog still och vantade pa gud vet vad, jag forstod att det skulle bli en lang resa med lite somn. Sen oppnas plotsigt dorren och kvinnan pekar pa mig och sager att jag ska till den andra bilen. jag gar over  till den andra och tittar in genom dorren, ett sate kvar, langst bak i mitten. Det visade sig vara en av de basta stolarna for man kunde luta tillbaka dem jattemycket och inga asiatiska filmer.

En 11 timmar senare ar vi framme vid gransen. Kvinnan sager bara vanta har och hon fixade allt. Det tog oss ca en och en halv timma dock att fixa allt och komma in i laos men vi behovde inte gora mer an att vanta. val i laos aker vi direkt till ambassaden. jattemycket folk star redan och koar men kvinnan visar in oss till ett annat hus dar hon bara gick fram till dicken och lamnade av alla pass. Vi hade alla satt oss ner beredda pa att pa vanta ett tag men vi var inte dar mer an 2 min.
Efter detta akte vi till hotellet, klockan ar nu ca 10 pa morgonen, jag tittade pa en film pa datan och sen sov jag till klockan 7 pa kvallen. Det fanns ett vasterlanskt cafe i narheten sa dit gick jag for middag och sen gick jag tillbaka och kolla pa annu en film och sen somnade jag igen.
Klockan 12 hamtade dom upp oss fran hotellet och korde oss till gransen dar vi fick vanta i en och en halv timme medens dom akte till ambassaden och hamtade passen. Det fanns massa affarer och lite annat sa det gick ganska fort anda.
Sedan var det bara att kliva over gransen igen, mycket snabbare denna gang och sen in i minibussen. Denna gang var jag lite smartare och gick lite snabbare an alla andra sa jag kom typ trea till minibussen och fick ett sate langst bak igen som jag ville :)

Val tillbaka i Bangkok vid ca 00.30 tog jag en taxi till koh san road och ett hotell som jag vet ar billigt och bra och somnade pa en gang.
nasta morgon gar jag till Lomprayah office, bat och buss som aker till koh tao, for att boka min biljett tillbaka. Jag visste redan att deras buss gar klockan 6 pa morgonen och man kommer i perfekt tid sa att man kan ta farjan over vid 3 pa eftermiddagen sa jag skulle bara boka. Jag gar in och sager att jag vill aka till koh tao nasta morgon och da sager hon att bussen gar klockan 21.00 ikvall och att man maste sitta i chumphon i 10 timmar och vanta pa baten som gar klockan 3. Da sa jag att jag ville aka med bussen som gar klockan 6 pa morgonen men da sager hon nej, det finns ingen san buss. Jo sager jag, jag vet att eran buss gar da sa kan jag snalla boka den, Nej sager hon igen.
Detta foretag har aven ett flygplan som gar fran bangkok till chumphon som kostar 2000 bath och bara tar en timme. Sa  jag sager okej, da vill jag garna flyga ner klockan 10 pa morgonen sa jag inte behover vanta sa lange pa baten. da sager kvinnan, nej vi har inga flyg. Vid det har laget borjar jag bli lite irriterad over att kvinnan inte har nagon aning om vad hon haller pa med och vagrar salja mig en biljett sa jag fraser lite at henne och sager att jo ni har visst ett flygplan och en buss klockan 6 pa morgonen men visst, jag fixar det nagon annanstans och sen gick jag.

Jag gar till ett annat stalle dar det sitter en vasterlansk kille bakom disken och han forklarar sa snalllt nar jag fragar att Lomprayah har stallt in en buss och en bat och aven deras flyg varje dag for att dom inte har tillrackligt med kunder men han sa att det finns ett annat foretag som har en bat som gar klockan 7.00 fran chumphon men jag var tvungen att ga till lomprayah och boka bussen. Jag tackar sa mycket och gar for att ata frukost. Biljetten tanker jag kopa nar jag ar tillbaka fran mitt shoppande for det kommer garanterat finnas platser kvar pa bussen och jag var sa irriterad pa kvinnan bakom disken att jag helst ville att hon skulle ha slutat innan jag gick tillbaka for annars hade jag nog inte varit sa trevlig mot henne. 

Jag borjar med att aka till weekendmarket. Jag var lite radd for att det skulle vara ca 10/20 cm vatten pa backen for jag har sett klipp pa youtube men till min stora overraskning var det snustorrt. Infact, jag sag inget vatten alls pa vag norrut mot laos och inget vatten i hela bangkok. det kanns som att alla nyhetssandningar har varit lite overdrivna som vanligt.
Jag gick omkring pa weekendmarket i ett par timmar men kopte till min stora forvaning bara 2 trojor och ett halsband till mig sjalv och en troja till Andy. lite besviken pa mig sjalv, jag ville ju ha lite nya klader men naja, jag antar att det sparade mig lite pengar.

Och sa var det dags for Ikea!!! Weekendmarket ligger vid en slutstation pa skytrainet i bangkok och ikea ligger i narheten av slutstationen av den andra anden sa jag spenderade sakert en 45 min pa taget. Fran utgangen pa skytrainet hade jag last att det skulle ga en shuttlebus till ikea varje kvart sa jag stod dar och vantade i ca 20 min innan jag gav upp och gick for en taxi. Jag fragade taxin om han visste var Ikea lag, maste fraga innan for taxichaffisarna i thailand har ingen aning om nagonting, du far vara glad om dom hittar till flygplatsen, han ser jatteforvirrad ut men vinkar tillslut at mig att satta mig i baksatet aven om jag var lite skeptisk. Sen ar det aven sa att man kommer alltid fram tillslut men det kan ta sitt lilla tag och oftast maste man sjalv leta skyltar och leka taxichaffis.
Jag forsoker fraga flera ganger om han verkligen vet vad ikea ar och vart det ligger och marker da att han inte kan engelska, toppen!. Men har kor pa, ingen aning om vart han ska men stannar tillslut vid en stor supermarknad men jag sa att nej det ar inte hit jag vill. Jag forsoker fa honom att stanna och fraga nagon och tillslut stannar han vid ett par skolbarn, jattesmart, for nar man ar 10 ar vet ju alla thaikids vad ikea ar, brilliant! Och till pa kopet far jag fraga! jaja, dom visste iaf vad det var sa dom forklarade for taxin att det var ett jattestort mobelforetag som precis har oppnat men dom visste tyvarr inte vart det var. Han kor mig till ett stort mobelforetag lite langre fram pa vagen men jag sager nej jag ska till ikea. han star still i ca 5 min innan han gar ut och fragar taxin bakom som for ovrigt har statt dar under hela dom 5 minuterna som vi varit dar. Som tur ar sa visste denna man vart det lag sa efter mycket om och men kommer jag antligen fram till mitt mal.

Deras Ikea var gigantisk och det var hur mycket folk som helst. Dom ar lite roliga thaiarna dock for dom flesta slutar med att ha varit inne i affaren i minst 2 timmar och kollat pa allt men handlar bara 3 saker, dom har inte fattat grejen. Ar man pa Ikea handlar man minst en full kundvagn, garna 2, vanligt folkvett i sverige :)
I alla fall, det sag ut precis som hemma och jag sag ett antal mobler som jag kan placera i era hus dar hemma, jatteroligt ;) jag slutade bland annat upp med en stekpanna, potatisskalare, svensk dickborste och kokshandduk, decilitermatt och en pajform :) som ni ser ska det bakas och sen maste det ju diskas, darav diskborsten :)

utanfor kassorna hade dom den svesnka mathornan som jag hade sett fram emot mest. Den var en stor besvikelse dock, det var hur mycker havrekakor och bondekakor som helst, massa sylt och ikeas egen morka chocklad och vaniljsas. ingen sill, ingen Kalles och ingen Marabou chocklad :C jag hittade lite kardemummaskorpor som jag kopte och aven an lite overpriserad vaniljsas sa jag kan baka en appelpaj innan sammie kommer tillbaka med pulvervaniljsas fran australien.

Klockan var nu halv 7 och jag tankte att det ar dags att borja rora sig tillbaka sa jag hinner med bussen. Utanfor ser jag skyltar om shuttlebussen och aven en massa manniskor som verkade vanta pa bussen. jag sag pa en gang att det var for mycket manniskor for en buss sa jag letar efter en taxi. Hittar taxikon efter ett tag men det var typ 60 pers som vantade pa taxi men ingataxibilar, toppen. Lite smatt stressad gar jag upp och staller mig i kon for bussen. Det fanns en ko men sen var det ocksa en massa manniskor som satt pa langa bangkar overallt sa nar bussen tillslut kom efter ca 20 min rusade alla thaiare mot dorrarna. Jag visste redan att alla inte skulle fa plats men jag var tvungen att komma med bussen sa jag skulle hinna tillbaka i tid sa jag krigade mig in lite snallt, inte lika galet som thailandarna, for dom var fan galna, dom bara skulle pa bussen!.
Jag kom som tur var med men a andra sidan, det gjorde alla andra ocksa!!! Jag har aldrig sett sa mycket folk i en buss i hela mitt liv och overallt i hela varlden forutom i asien skulle det vara pa tok jatteolagligt att ha sa manga manniskor pa en buss. Folk stog overallt och dom hangde till och med over chaufforen!! Efter att han rullat ca 10 meter kommer chaufforen pa att bussen kanske faktiskt inte haller for sa har mycket manniskor sa han skickar ut killen som star vid dorren for att se hur hogt over marken bussen faktiskt var. Killen kommer in och visar med en handrorelse att det var sa 10 cm kvar till marken och tydligen tyckte chaufforen att det var okej for han stangde dorren och korde vidare.
Som tur var var bussresan bara ca 10 minuter men det kanndes som en evighet, herre gud!, bara i thailand!!

Var tillbaka pa koh san road och lomprayah office precis klockan 20;00. Gick in och fragade om det fanns platser kvar pa bussen och ja det gjorde det sa jag sa att jag ville aka med bussen till chumphon.  hon fragade om jag inte skulle till nagon o och jag sa att ja jag ska till koh tao men jag har en annan bat klockan 7 pa morgonen istallet for deras klockan 3 pa eftermiddagen. Da bestamde kvinnan bakom disken att man bara kunde aka hela vagen till koh tao med derasforetag och inte bara till chumphon! Kom igen, bussen gar till chumphon och jag vill aka till chumphon! Men nej, det fick jag absolut inte, javla karring! mattligt arg springer jag for att hitta en annan resebyra som kan salja mig en biljett till chumphon. Jag hittar en vasterlansk kille pa en resebyra som visar sig vara valdigt hjalpsam. Klockan ar nu lite for mycket for att hinna med lomprayah bussen men han kollar runt och etar efter andra bussar eller tag som skulle kunna ta mig till chumphon over natten men dom flesta stallena hade redan stangt sa det var inte mycket att gora an att stanna annu en dag i bangkok. Det gjorde mig val inte sa mycket egentligen, det betydde bara annu en shoppingdag men jag var sa irriterad pa lomprayah att jag inte allt tyckte att det var okej forst och jag hade en liten Andy hemma som inte alls skulle bli glad.

Nasta dag gar jag tillbaka till min resebyra och spenderar ca 1 timme dar inne. han kollade runt pa alla alternativ for att forsoka minska vantetiden i chumphon sa mycket som mojligt och vi pratade aven om en massa annat. Jattetrevlig man fran polen och det ar absolut den resebyra jag tanker anvanda i framtiden nar jag ar i bangkok. Vi hittade tillslut det basta alternativet och jag fick en bussbiljett till en buss som skulle lamna bangkok klockan 7 samma kvall och sedan connecta med en bat som gick klockan 7 pa morgonen.
jag akte till weekendmarket igen men kopte till min stora forvaning ingenting!!! jaja, lite fonstershopping i standen pa koh san road, lite middag och sen var det dags for bussen.

Hur mycket folk som helst kliver pa bussen dar jag kliver pa men jag hamnar i ett litet rum pa undervaningen dar det finns 4 stycken riktiga saten och en soffa som gar i en halv fyrkant runt vaggen. jag har suttit i detta rum forut och jag sag alla manniskor som skulle pa sa jag satter mig snabbt i en av stolarna for oftast trycker dom in ganska manga manniskor i detta lilla rum sa det ar inte sa bekvamt att sitta i soffan. Mycket riktigt blir vi en del personer i detta rum och allderles for manga i den obekvama soffan for den 8 timmarn resa vi hade framfor oss. Vi borjade alla prata med varandra dock sa dom forsta timmarna gick ganska fort. till slut borjade folk somna men jag satt uppe och pratade med tva andra tjejer. Och oj vad mycket roliga grejer man fick hora, det visade sig att tva av tjejerna jobbade pa vardhem och en tredje pa ett mentalsjukhus. Tjejen pa mentalsjukhuset hade sa roliga historier sa det var inte klokt, man tror inte att dom har manniskorna existerar.

Dom har tydligen 8 patienter pa detta mentalsjukhus och det finns en kille som verkar ha alla mentala sjukdommar man kan tanka sig. pa sitt rum hade han en sang som var fastkilad i golvet plus ett bord som aven det satt fast i golvet. han spenderade hela dagarna pa sitt rum for han kunde inte hantera att ga ut for da freakade han ut och han kunde inte hantera att nagon kollade honom i ogonen. Denna kille ar tydligen ca 2 meter lang och nar man ska ge honom mat gar dom in 3 stycken skoterskor och alla kollar ner i golvet.
Tjejen i bussen som jobbade dar var ca 150 cm lang och nar hon gar in och ar den som ska ge honom maten stirrar hon ner i golvet, gar fram till honom och sticker upp armen med maten och hoppas att han inte ska bita av henne fingrarna, haha, oj vad jag skrattade :)

naja, nar vi antligen ar framme vid baten kliver vi av och jag kanner pa en gang att det blaser ganska rejalt och inser att batresan over pa 2.5 timmar inte kommer att vara sa behaglig och onskar att jag inte blir sjosjuk. Mycket riktigt ar det storm ute pa havet men det var mycket varre an vad jag forestallt mig. 3 meter hoga nar vi nadde oppet hav och baten skulle absolut ha vant om men tyvarr fortsatte den. en efter en blir folk sjosjuka och gar ut och kastar sig over racket samtidigt som dom haller i sig far glatta livet. Jag trodde seriost att baten skulle kantra och kande mig mer irriterad an radd for att jag visste att vi skulle behova trampa vatten ganska lange for det skulle ta raddningsbaten san javla tid att komma ut och plocka upp oss. Jag satt och tankte pa mitt bagage, pa hur det skulle sjunka till botten och om hur djupt det var om nagon kanske skulle kunna plocka upp det igen nagon gang, haha. det later helt absurt men vagorna var sjukt hoga och detta ar inte de basta batar och den var pa vag att kantra ett antal gangen men som tur ar klarar vi oss hela vagen till koh tao, det tog oss en extra timme dock. nar jag kliver ut fran rummet dar jag suttit kanner jag direkt lukten av spya och det ligger halvdoda manniskor overallt, jag onskar verkligen att jag hade haft kameran, detta var en syn for gudarna. Hela baten gick av aven om vissa skulle vidare till nasta o men alla vagrade aka mer, haha, jag forstar dom absolut.

Sa antligen hemma igen, moppen startade som tur var och jag akte hem till Andy och somnade pa flacken! :) Det var allt om mitt lilla visarun :)

jag fick paketen idag, haha, tack sa mycket, jag behovde verkligen en bok, tankte kopa en har men dom kostar fan ca 80 kr for en anvand bok sa jag tankte glom det, sa perfekt :) och yatzy, haha, bra ide, jag ska lara Andy har :)
Jag har nog ingen foran i vid jul eller kanske i borjan pa januari som du kan skicka den med men vi kan ju kolla nar den ar fardig. de johanna ta med den pa en utekvall dock sa vi ser att den verkligen fungerar som den ska.

Nja jag har inte flyttar in an men jag tankte aka dit imorgon och fa lite ordning pa mina saker dock och sen blir det appelpaj bakning i huset nagon dag har i veckan ocksa menikeas vaniljsas, hm, , smaskens :)

jaja, nu orkar jag inte skriva mer, detta far racka for nagra dagar men det kommer mera sen :)

For the record, langden pa detta inlagg kommer ni inte fa se igen for jag fick fanimig ont i rumpan medens jag skrev det, och da satt jag anda i sangen!!

Puss och kram!!!!! <3

 

 

 

6 Kommentarer
mormor:

Oj, oj det var mycket spännande läsning. Det lät jättebesvärligt. Är du inte rädd är du är ute själv och åker? Du blir ganska van vid att det inte fungerar som hemma. Båtresan låter otäck. Säkert alldeles för många passagerare också. Vi har varit på Ikea i kväll men där fanns det sill. Kardemummaskorpor köpte jag också. Ska tänka på dig när jag äter dom. Fanns det inte senap men det behöver du förstås inte när du inte äter skinka. I dag har vi haft så fint regn som inte syns bara känns. Mulet hela dagen. Skönt att du kom tillbaka helskinnad från din resa. Thailand låter inte så lockande alla gånger. Puss och kram från mormor

2011-11-22 | 18:32:43
mormor:

Oj, oj så mycket att läsa. Det låter så besvärligt. Ingen respons någonstans. Är det inte otäckt att ge sig iväg själv? Thailändarna har ju rykte om sig att vara så vänliga, det stämmer inte alltid tydligen. I kväll har vi varit på Ikea men här fanns sill. Köpte också Kardemummaskorpor så då kan jag tänka på dig när jag äter dom. Här har det varit fint regn hela dagen som inte syns bara känns. Helgrått är det också.Till helgen öppnar flera julmarknader. Bara julkänslan som fattas. Ska nog baka lussekatter på lördag och sätta upp adventsstakarna. Må så gott. Puss och kram / mormor

2011-11-22 | 18:41:33
Anonym:

Hej gumman

vilka äventyr för att förlänga visumet

Vet inte om jag skulle våga fara runt som du gör

vi har de snöfattigt flera plus på torsdag upp till 9 grader. Känns inte som vinter än men jag bara glad så mycket enklare jobba

Vi var o hälsa på g farmor hon blev jätte glad när vi kom men förvirrad när vi gick

Farmor o farfar håller jag uppdaterade dom e

oroliga för sitt lilla barnbarn

Molly hungrig men pigg o pipig

Stora syster va i Göteborg på konsert i helgen men de kanske du visste

Bror din förkyld liksom Karin

Massor med pussar o kramar pappa

Hälsa Andy

2011-11-22 | 20:58:50
Syrran:

WOW värsta boken ju :P <3 Roligt att läsa iaf! Skickade iväg ett paket till dej igår hoppas de hinner komma fram :D pusss

2011-12-01 | 17:45:18
Micaela Norberg:

Allt bra????

Hoppas du mår bra iallfall! här hemma är det kallt och hemskt så var glad att slippa detta kalla väder :) <3



Många kramar <3

2011-12-03 | 16:43:23
URL: http://micaelanorberg.blogspot.com
Micaela Norberg:

GLAD LUCIA PÅ DIG IDA <3

2011-12-13 | 17:07:29
URL: http://micaelanorberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: