2012-02-16 | 17:53:24

Hur manga ganger har jag startat ett inlagg med att saga hur dalig jag ar pa att uppdatera?

Jag har ingen aning men jag vet att det maste vara 2 siffrigt, om det nu ens finns sa manga inlagg pa denna blogg eftersom jag pa alla behovt ursakta mig for det langa mellanrummet mellan mina inlagg. Naja, here we go again, ni vet vad jag tankt skriva sa jag hoppar over den biten. det finns ju lite annat att skriva om sa jag kommer nog att fa ont i rumpan anda. men jag har forberett mig infor denna lilla skrivstund med en gadispase fran sverige brevid meg sa det har ska nog ga bra ska ni se :)

instruktorskursen klar sedan ett par veckor och sen kom en valbehovlig semester med mamma. Jag akte over till krabi och motte henne konstigt nog pa gatan precis dar jag blev avslappt med bussen jag kom med, timing :)
vi gick och lamnade vara saker pa det fina hotellet som var forbokat genom internet men det visade sig snart att hotellet blivit en aning forskonat pa internet. men som vi senare skulle marka var skillnaden pa bild och verklighet ganska liten pa detta hotell eller sa va fotografen valdigt duktig pa photoshop pa nasta hotell :) 
jag tyckte inte alls att det var nagot fel pa hotellet, jattefint rum iaf och bra frukost :) nasta hotell dock ar jag med all sakerhet av annat tycke :)

forsta dagen akte vi ut med en longtailtripp till fyra olika oar och snorklade och solade lite plus lite ovantad grottklattring mitt i allt. I morkret, an mer ovantat :0... sista stranden sager thaiguiden att det finns en grotta man kan kolla i men att han maste ga med och visa for annars hittar man inte. jag och mamma plus 2 asiatiska bogar foljde med och kolla pa grottan. jattecool grotta med en jattestor oppning sa vart man an gick var det ganska ljust och det var okej latt att ta sig till dom olika fotoutsikterna. MEN det fanns tydligen ett litet hal nagonstans i bak som ledde ut till andra sidan sa man kunde overblicka en annan strand. Guiden hade en ficklampa men det var trasig men har sa att sa fort man tagit ett steg in i morktet skulle man se ljuset fran andra sidan. Jo tjena.. som tur var hade det asiatiska bogparet lamnat oss och det var bara mamma, jag och guiden, eller batpojken som han faktiskt var, som klev over till the dark side.. Och ja det var morkt och nej man sag inte alls ljuset fran andra sidan. men men, jag tror batpojken var mer entasuiastisk an oss om att ta sig till andra sidan sa han traska pa och sa kom kom och forsiktig om vartannat. komplett morker, barfota, i bikini, kamera runt halsen, stegar, rep, ingen ficklampa. vi kom i alla fall till andra sidan tillslut och det var hur haftigt som helst! bara ett litet hal mitt uppe pa berget, anda vagen upp ar att bergsklattra. tillbakavagen var samma lika bara att det gick nedfor men vi overlevde. Ganska komiskt nar jag tanker efter, nar jag och Elin klattrade i grottor pa koh lanta hade vi alla en varsin ficklampa i den forsta grottan, i den andra hade bara guiden en lampa och nu i den sista hade vi ingen..

I krabi paddlade vi aven kanot i en mangrovflod och in genom grottor, jattehaftigt det ocksa :)

Sen bar det av till samui och annu ett forbokat hotell. detta var dock klart samre.. det sag jattefint ut pa bilderna och priset passade aven ett lite battre hotell men oj, har snackar vi en fotograf som antagligen suttit i fangelse for forfalskning trots att han fick mvg i photoshop i skolan. det sag jattefint ut pa bilderna saklar men det ar ju aldrig riktigt sa fint men det har var varre. jaja, nu ar man ju inte pa hotellet sa mycke sa det fungerade men jag kan saga att bade jag och mamma gick med skorna pa oss pa den mysiga heltackningsmattan som tackte golvet.

Pa samui var det dags for lite sol och bad for att battra pa vara brannor men vi hade aven tid for en dag runt on pa moppe. vi hade pratat om nar vi kom med taxin att det var konstigt att sa manga akte utan hjalm men nar vi hyr moppen och far nycklarna hoppar vi direkt pa moppen och borjar kora nagra meter innan jag kommer pa att vi glomt hjalmar :) hm..

vi akte till vattenfall nummer 2 som det sa vackert hette och borjade ta oss uppat. man kunde aka jeep upp till dar stigen borjade for 100 baht men vi var hurtiga och tankte ga den 20 minuters langa vandringen upp till vattenfallet som nar man blev erbjuden jeeplift andrades till 30 minuters lang vandring.. Det tog i sjalva verket inte mer an 10 minuter att ta sig upp till stigen. efter ytterligare 10 minuter trodde vi att vi var sa langt upp man kunde komma, men sa var det ju inte.. vi stoter pa en thai som jobbade dar och han fragade om vi varit uppe pa toppen an, ar inte det har toppen sa vi. icke. Han tog oss upp pa toppen, och har snackar vi toppen, det var hur langt som helst men klart vart det nar man kom fran. det hade bildats en liten pool som man kunde bada i och ett litet vattenfall langst bort som man kunde simma under. valbehovligt bad efter den vandringen men absolut vart det :) det var motionen for den dagen.

nasta dag bar det av till koh Tao, on dar bade priser, mat och service enligt mig ar battre. Hur mycket folk som helst kom samtidigt som oss eftersom vi kom precis efter fullmoon party sa det tog oss ca 40 min att ens komma av baten. lite letande efer hotell, eftersom vi lagt ner det dar med internetbokning vid det har laget, men tillslut hittade vi ett overkommligt.

Nasta dag akte vi och snorklade i shark bay med Carin och Johanna och fick se ett par hajar, jag sag 3 och mamam 2 tror jag, alla tyckte vi det var jattehaftigt men det var innan vi visste att vi vid nasta besok inte skulle ha mindre an 18 hajar runt oss pa en gang!
Senare pa dagen fick mamma komma pa besok hemma hos mig, Andy hade stadat till hans ide av "spottless" men jag tror inte att vi tanker pa "spottless" pa samma satt. Men det var okej rent sa det var inga problem att slappa in mamma och tjejerna.

Vi har aven dykt lite grann och mamma har fatt jobba pa brannan lite sjalv ett par dagar medens jag och Carin gjorde open water.
Pa alla hjartans akte vi upp till en restaurang i bergen dar varken mamma eller andy hade varit tidigare och at en jattegod middag.
Nasta dag var mammas sista dag och hon tyckte det skulle va kul att snorkla igen sa vi akte till shark bay i hopp om att kanske fa se 1 eller 2 hajar. Jag sag en haj efter ca 2 minuter och sen var det bara hajar overallt i ca 1 timme tills vi gav upp och lamnade hajarna ifred. vid ett tillfalle raknade jag till 18 hajar, helt sjukt! dar var det inte mer an 3 meter djupt men vi simmade aven med dom pa ca 1 meters djup. Jag fick uppleva ett litet "shark.attac moment" en gang dock. Mamma kan intyga :) En meter lang haj borjar simma upp fran botten och kommer rakt mot mig, jag hann komma pa att man ska sla dom pa nosen och hann knyta navarna innan den bestamde sig for att simma at andra hallet. Nara ogat :)

Igarkvall var det dags att lamna mamma vid nattbaten som skulle ta henne till fastlandet. Jag tror hon hade en liten upplevelse pa den baten faktiskt, det var inte som dom batar jag akt med tidigare dar det ar vaningssangar med skiljevaggar sa alla sover lite privat anda, nej nej. Har snackar i en "bat som transporterar fangar" som mamma uttryckte det tillsammans med 140 20 aringar. jag tror hon hade en toppenkvall :)
Planet var tydligen forsenat dock sa hon far stanna i krabi lite langre an vad hon tankt sig men har tydligen fatt checka in pa lyxhotell. Jag fick en bild av mamma och jag tror inte att mamma ar sa bra pa photoshop sa av bilden att domma sag det helt okej ut.

Jag har varit ute i shark bay idag igen och snorklat med Sam och hennes kompisar som ar har och halsar pa men denna gang brydde jag mig inte alls om alla hajar som simmade omkring. Denna gang sag vi namligen en gigantisk skoldpadda, kanske till och med en av varldens storsta. Ja nu tror ni sakert att jag overdriver men nej, den storsta bade jag och sammie nagonsinn sett, jag trodde inte ens att dom existerade, ca 1,5 meter lang!! Jag simmade ner raklang precis brevid den och den matte fran mina fotter upp till min hals! den storsta jag sett innan detta kanske har varit runt 70 cm och det tyckte jag da var jattestort men jag har alltsa andrat uppfattning. Herre gud vilken grej!! varje gang den kom upp till ytan for att andas ropade jag och sammie till i snorkeln, det var storleken av ett stort manniskohuvud som tittade upp ur vattnet for att andas. Hur coolt som helst, latt topp 3 av dom basta dagarna i mitt liv. En kamera hade varit en bra investering idag men icke, jaja, jag ska hitta det igen, med kamera ;)

Tack och godnatt det var alllt for mig, hoppas lasstunden har varit givande :)
<3 <3
3 Kommentarer
Anonym:

Hej gumman så himla härligt höra alla äventyr du e

med om .Varje dag ett nytt .Vet inte om jag skulle våga simma med alla hajar .Kommer ihåg när jag för hundra år sen bara titta på filmen hajen bada inte på hela sommaren (va kanske större )får trösta mig med det .Kul få se en så gigantisk sköldpadda.

Vi haft kalas för Mattias o igår va vi på 30 års party

Hemma kom de massa snö blask 3 plus o blött ute inge trevligt. Annars allt bra Molly hos mamma över helgen var med henne hos vetrinären för 2 veckor sen hade ont i ryggen , men fick medicin så bättre nu .Ska träffa p p i kväll ta en fika .Caddan passa ju på va på sjukan när dom reste .De e väl för att kolla sjukvården när man reser

Alla hälsar

Massor med pussar o kramar Pappa o Molly

Hälsa ANDY



2012-02-19 | 11:41:52
mormor:

Det var spännande läsning som alltid. Är det inte otäckt att möta hajar när du dyker. Rätt som det är kanske dom anfaller? Så mycket ni hann göra mamma och du. Hon såg inte alltför slutkörd ut och solbrännan var jättefin. Vi följer en serie på TV som handlar om olika människor och deras upplevelser i Thailand, lite tillspetsad men både lite rolig och tragisk. Det är nog bättre att vara på Öland. Vi har varit hos Johanna på middag och firat hennes födelsedag. Ben hade bakat tårta och Johanna gjort maten. Jättegott. Vi saknade dig. Vad händer nu framöver ? Ska du jobba eller ? Gick det bra att få nytt visa ? Här är glashalt i dag. Bilar och bussar glider av vägen. Kanske närmar sig våren. Annette och Steven kommer hem på tisdag efter sin långa vistelse. Så går ju hela Sverige i väntans tider, får se vad det blir. Var rädd om dig!

Kramar från mormor och Mats ( nybliven pensionär)

2012-02-22 | 15:38:39
Anonym:

Ja men låt oss höra nu! Har du dykt något mer?

Hur går det med jobbsökandet?

Är så nyfiken!

Har inte sett dig online på Skype.



Nu har vår nya tronarving kommit till världen, Viktoria och Daniel har fått en liten prinsessa, världsnyhet! eller hur:) Ja jag tänkte att du måste ju hänga med lite iaf fast du kollar väl tidningarna lite då och då.



Jag har startat träningen igen, tungt men välbehövligt! Tror att jag värmde upp benmusklerna lite under våra klättringar men flåset! puh det är dåligt!

Försöker att undvika semlor men det är svårt, det har precis varit fettisdag.

Så vad gör du nu hela dagarna när du inte pluggar, ingen mamma, inga kompisar på besök....

måste vara trist, hm



Saknar frukostarna och middagarna med er!

Puss och Kram

Krama Andy oxå.

2012-02-23 | 15:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: